Дешавања у храму
Наш храм је с поносом угостио учитеља Александра Јеленић, наставницу музичке културе Јелену Лаловић и дивну дечицу из ОШ “Сестре Радовић.” Домаћин пред храмом је био њихов вероучитељ јереј Марко Стевановић. Музичко-сценски приказ је сачињен од текста који говоре три ученика (глумца), и песама које изводи хор ОШ “Сестре Радовић” који је поред светосавске химне извео и нумере: “Ово је Србија” (Никола Грбић), “Говори Господе” (Владика Николај Велимировић) и “Ој, Србијо” (Ивана Обрадовић). Такође су и прилагођена два текста; “Беседе о Светом Сави” (Матија Бећковић) и “Дуг Растку Немањић” (Брана Црнчевић. Акценат је на поносном истицању националне припадности коју су прославиле бројне знамените личности као што су Карађорђе, Надежда Петровић, Вук Караџић, Никола Тесла, Михајло Пупин, Десанка Максимовић, Милунка Савић и многи други, а пре свих њих Свети Сава који је зачетник српске културе и просветитељства. Кроз текст се даље истиче значај утицаја Светог Саве на српски народ и начин на који су му Срби одали почаст називајући бројне културне институције, градове, села и храмове управо његовим именом.
део текста преузет са www.eparhija-sumadijska.org.rs
БОЖИЋ
Један од највећих хришћанских празника јесте Божић. Тог дана празнујемо рођење Јединородног Сина Божјег- Господа Исуса Христа, од Духа Светога и Марије Дјеве у Витлејему, који је ради нас људи и ради нашега спасења сишао са небеса и постао човек. Његово рођење је нјазначајнији догађај у историји људског рода.
СВЕТА ТАЈНА ЈЕЛЕОСВЕЋЕЊА
Често су болеснику потребне молитве “старешина црквених”- свештенства, који усрдном и дуготрајном молитвом, према чину Требника, призивају милост Божју на болесника и моле се за његово исцељење помазујући га освећеним јелејем-због чега се овај чин и зове јелеосвећење. Када наиђу болести и недаће Света Црква, као сажаљива мати установила је за тешке болеснике- Свету тајну јелеосвећења. За ову Свету тајну св. апостол Христов вели: “Болује ли ко међу вама, нека дозове старешине црквене, те нека читају молитву над њим, и нека га помажу у име Господње. И молитва вере помоћи ће болеснику, и дигнуће га Господ, а ако је грехе учинио, опростиће му се… Молите се, дакле, Богу један за другога да оздравите, јер непрестана молитва праведног много може помоћи.”(Јак 5, 14-16).
ВАСКРСЕЊЕ ХРИСТОВО '23.
Васкрс је највећи празник у хришћанској години, јер тада црква доживљава централни догађај Христове победе над смрћу. То је дан радости вечне, јер је тада Христос доказао своју Божанску моћ, тада када је сломио најјаче оружје у рукама Сатане, а то је смрт. На тај велики дан испунило се очекивање и жеља свих праведника и пророка од Адама до Јована Крститеља. Васкрсењем свога тела из гроба, Христос је крунисао све раније празнике, почев од Божића и Богојављења, па све до Лазареве суботе, Цвети и Великог петка. И опет од Васкрса зависе велики празници: Вазнесење и Педесетница (Духови). На крсту је добровољно умро безгрешни Христос за нас грешнике. Он се жртвовао за нас да би нас избавио од робовања ђаволу и од вечне смрти. Он се молио и за своје мучитеље рекавши: “Оче, опрости им јер не знају шта чине.” А разбојнику са десне стране, када се покајао, рекао је Христос: “Данас ћеш бити са мном у рају.” Када је Богочовек скинут са Крста и положен у гроб, надгробни камен је био запечаћен, а споља је била постављена стража. У недељу рано, пре зоре, Христос је васкрсао из мртвих. Он је оживео и изашао из каменог гроба. То стражари нису ни приметили. Својим чудотворним васкрсењем Господ Исус Христос је отворио и нама пут у живот вечни.
ХРИСТОС ВАСКРСЕ!
У нашем народу, обичај је да се за Васкрс спремају обојена и шарена јаја. Почетак овог обичаја, потиче још из раних хришћанских времена. Следбеница Исуса Христа, Марија Магдалина, дошла је после Христовог Вазнесења у Рим ради проповедања Јеванђеља. Када је изашла пред цара Тиберија, поздравила га је речима: “Христос васкрсе!” и пружила му на дар офарбано јаје. Овакав поклон Свете Марије Магдалине објашњава се тиме што је у Риму и код других народа био обичај даривања јаја при наступању Нове године. Од тада, у дане Васкрсења Христовог припремају се ускршња јаја као симбол Васкрсења Христовог. У храмовима на Васкршњој Литургији свештеник освештава обојена јаја.
ВЕЛИКИ ПЕТАК '23.
Сваке године на Велики петак, црква оживљава у нама догађај Христовог страдања на крсту за људске грехове. Најпотреснији доживљај дана је целивање Плаштанице, која изображава Господа Исуса Христа положеног у гроб. Као што је Јосиф из Ариматеје положио Христово тело у гроб, тако свештеници полажу плаштаницу на нарочито место које представља Христов гроб. Тада верници приступају целивању рана Христових, клањајући се на тај начин Христовој жртви, Његовим страдањима и Његовој љубави према сваком палом човеку. Велики петак је најозбиљније и најтајанственије стање човекове душе која се клања љубави и жртви Богочовека.
Дан страдања нашег Господа Исуса Христа у православним храмовима обележава се богослужењем и молитвом;првог, трећег и шестог часа.
Први час се служи у сећање на време вођења Спаситеља на суд пред Пилатом.
Трећи час, осуда Спаситеља на суду код Пилата.
Шести час, време крсних страдања Господа Христа.
На вечерње богослужење, ради поклоњења, износи се Плаштаница на средину храма на којој је представљено тело Христово.
Деветог часа, чита се псалтир.
Ово се зову царски часови, јер су византијски цареви увек присуствовали на овим часовима у цркви.
Пета недеља Часног поста Глувна недеља
ПРВО И ДРУГО БДЕНИЈЕ
Постојана будност се назива бденије. У православној цркви имамо Прво и Друго бденије. Бденије је молитва душе и спремност да се дочека Господ. Прво Бденије је јутрење са читањем Покајног канона Светог Андреја Критског. Друго Бденије се служи девет дана уочи Цвети. Током службе чита се Благовештенски Акатист Пресвете Богородице.
“Стражите дакле, јер не знате у који ће час доћи Господ ваш. Али ово знајте, када би знао домаћин у које ће време доћи лупеж, чувао би и не би дао поткопати кућу своју. Зато и ви будите готови, јер у који час не мислите, доћи ће син човечији”.
– Јеванђеље по Матеју, 24:42-51
Трећа недеља Часног поста Архијерејска Литургија у Храму Благовести '23.
Уочи Крстопоклоне недеље 18.3.2023. у Храму Благовести, Литургију је служио његово преосвештенство епископ шумадијски г. Јован. Саслуживали су му јеромонах Серафим Ракановић, протојереј-ставрофор Драгољуб Ракић, архијерејски намесник младеновачки протојереј-ставрофор Жељко Ивковић, протојереј-ставрофор Слободан Кеџић, јереј Милутин Гашевић, јереј Бојан Вићовац, протођакон Иван Гашић и ђакон Саша Костадиновић.
У трећој недељи Васкршњег поста поклањамо се Часном Крсту Христовом. У суботу уочи недељне Литургије износи се цвећем и босиљком украшен Часни Крст. Поставља се на средини храма уз целивајућу икону и ту стоји наредних седам дана (Крстопоклона недеља).
Део беседе његовог преосвештенства:
"У име Оца и Сина и Светога Духа! Помаже вам Бог драга браћо и сестре!
Нека Господ благослови наше данашње сабрање у овоме Светоме храму. Нека Господ чује и услиши наше молитве, којим се данас Њему молимо.
Нека ова божанствена Литургија коју данас овде служимо сви заједно и Свето причешће којим ћемо се причестити на овој божанственој Литургији заиста да нам буде на очишћење душе и тела, али на првом месту за опроштај грехова наших. Ми се налазимо, као што ви то знате добро у једном благословеном периоду, периоду Васкршњег поста. Периоду поста, који не можемо да одвојимо од молитве, драга браћо и сестре. Зашто? Зато што нас пост управо подсећа на молитву, а молитва нам опет утврђује пост, а пост нас уводи у покајање. Оно што је најважније у овом периоду, али не само у овом посном периоду него у целом нашем животу, драга браћо и сестре, јесте да уђемо у покајање. Ако уђемо у покајање, ми смо већ ушли у спасење. Ако нема покајања у нама, онда нема ни спасења нама. Покајање значи још како бих рекао, интензивније д асагледавамо себе. Да заиста погледамо себе и да видимо себе. И што је још важније, како често говорим- да признамо себи себе, ако истински и искрено уђемо у себе и видимо да у нашем срцу није баш све тако чисто. Ако уђемо у срце, онда ћемо видети шта је у нашем срцу- добро или зло, љубав или мржња. Видећемо да ли је у нашем срцу Бог или ђаво. Неко мора бити у нашем срцу, а знамо браћо и сестре како је блажен онај човек , како је свети онај човек који има Бога у срцу, који носи Бога, који живи Богом и који верује у Бога. А како је опет несрећан онај човек када има онога другога у свом срцу уместо Бога. Е, тај други неће љубав него мржњу, неће слогу него раздор. Тај други нам стално говори- ма, немој више ништа да учиш, немој више да се трудиш, нема потребе,буди у томе у чему си и то ти је доста. Нас је Бог створио за вечност, а не за пролазност. То је оно што човек стално треба да има на уму, живећи у овом земаљском свету, да предстоји онај други свет. Онај свет који је по Богу и који је у Богу. И то да имамо на уму стално, да ходајући, како кажу Свети оци, стално мислимо на оно што је горе. А шта је горе? Господ наш Исус Христос, драга браћо и сестре, који седи са десне стране Бога Оца. И кад човек стално упире и мисли ка ономе што је горе, тј. ка ономе што је свето, онда ће се трудити да се чува онога што није свето. Када човек стално мисли на онога који је најчистији а нема чистијег од Бога, онда ће он и д ас ечисти, јер му је потребно чишћење. Зато нам је пост дат, д ачистимо и душу и тело. И пост и молитва стално нас, драга браћо и сестре, воде да се сретнемо са Богом. Онај који се срео са Богом, он је испуњен Богом. Онда је такав човек блажен, такав је човек смирен, такав човек жели да што више нешто научи, да се што више исправља, да се што више поправља. И зато нам и пост и молитва појачавају нашу да се сретнемо са Богом, да опипамо и сагледамо Бога духовним очима, да чујемо Бога, а Бог је ту стално. Он је стално и на небу и на земљи. Он је свуда присутан, Он је свезнајући. Он зна моје срце, боље него што га ја знам или свако од нас што познаје своје. Зато свако наше изговарање- не могу то да научим, не треба ми- е, то ти шапуће онај нечастиви који нам говори да нема потребе да учимо и сазнајемо ко је Бог. Ако не сазнамо ко је Бог, онда не знамо ни ко смо ми. Носимо име, носимо чин, носимо звање, носимо положај, али у суштини не знамо ко смо, јер без Бога нисмо ништа. Са Богом смо све. Господ нас стално опомиње. Чули смо данашње предивно Јеванђеље, које нам говори како је Господ наш Исус Христос ходајући по земљи користио сваку прилику, да тако кажем, да поучи народ. Будући да је увек био праћен од мноштва народа, приметићете то када читате Свето Јевађеље, па каже да је био праћенод стране многих те је сео на лађу да се издвоји, отишао на брдо да га народ види. Дакле стално је Христос био окружен народом, како оних који су га искрено желели, оних који су желили само да га виде и оних да га дотакну. Сетите се крвоточиве жене, која је 12г боловала од течења крви. Шта је она рекла, док се сирота гурала кроз онај народ? Веровала је, па каже- ако се само дотакнем реса хаљине Његове, ја ћу оздравити. Пазите, драга браћо и сестре, шта чини вера. Тако је и био, дотакла си и оздравила. Та је жена дотакла крајњи део хаљине Христове, а ти и ја кад се причешћујемо, ми целог Христа смештамо у себе. Разумите колико је то велика тајна сједињење са Христом. Колико је то благодат Божја коју нам је Бог дао, се се причешћујемо, да се сједињујемо са Христом. Тих је људи увек било, као што рекох, који су желели да се сретну. На крају крајева, сви ми живимо од сусрета, од сусрета да сретнемо оне које волимо, али да сретнемо и оне које не волимо. И то је хришћански. Родитељи, отишло му дете у бели свет што каже наш народ, али живи за тај тренутак кад ће се срести са својим дететом. Све друго му је мање важно. Е, зато и ми хришћани треба да живимо од Литургије до Литургије. Од сусрета са Господом, од причешћа Господом Исусуом Христом. Таква жеља да се сретнемо са Христом, она ће нас сачувати првенствено од чега? Од греха. Потом ће нас сачувати од гордости, па ћемо добити смирење и веру да приђемо да се причестимо и да Господа сместимо у себе. Но, нису сви који су ишли за Христом били ради да се сретну са Њим. Било је и оних који су га осуђивали. За шта су га осуђивали? За свако чудо које је бог учинио. Он је чинио велика чуда- мртве васкрсавао, болесне оздрављавао, хроме чинио да ходе, али нажалост људи који нису имали духовног вида нису могли да сагледају Његово дело и то добро уместо да се радују што виде како Господ оздрављује тешко болесног човека, тешко болесне људе, да се радују што онај није могао да хода а сада ходи, њима је срце у злу. Онај други им је у срцу и уместо радости још осуђују Христа. Замислите, драга браћо и сестре, које је то безумље. Уместо да се радујемо кад видимо нашег човека како се поправља и исправља, како се моли, ми ћемо још и да га осуђујемо. Зашто? Зато што није по нашој мери. Е, тај који мисли да је његова мера права тај је у највећој заблуди. Дакле, и таквих је било, како рече и данашње Јеванђеље. Овај Христов поступак, када се Господ срео у кући овог фарисеја, како је седео и јео са грешницима, овај поступак изазвао је негодовање. Код којих је изазвао негодовање? Код самозваних праведника, а то су фарисеји. Приговарали су ученицима Христовим и говорили- зашто са цариницима и грешницима учитељ ваш једе и пије? Пазите, дрга браћо и сестре- самозвани праведници. Е, то је болесно стањесвакога од нас који сматра себе свезнајућим. То је највећа заблуда, такав човек, што би рекао наш народ, може бити и данима и ноћима у Цркви и неће се срести са Богом. Не да му његова гордост. Не да му његова сујета. Уместо да се смири, хвали се својим безумљем. Потребно је да се смири, да тражи опроштај, да тражи од Господа да му Господ дометне вере. Уместо свега тога, они чине сасвим супротно. Дакле, овај прекор фарисеја који су прекоревали Христа зашто са грешницима једе и пије, они то све чине са злом намером. Желећи уораво да умање Христа уочима апостола, Христових ученика и народа Божјег. Хтели су апостолима тиме да кажу да је њихов учитељ Христос о коме толико проповедају, ко је и шта је и да је он уствари исто грешник. Да је Он грешан и нечист. Толико иде безумље човеково, кад се одвоји од Бога. Све они то чине са злом намером да умање Христа у душама и срцима Његових ученика и апостола. А шта на све одговара Господ Христос? Да ли он улази у полемику са таквим људима? Људи су проценили и да Христос вреди само 30 сребрника. Није Јуда само издао Христа. Опростите, себи првом кажем а и вама, сви ми на неки начин издајемо Христа. Кад не слушамо Цркву, кад не слушамо Бога, кад чинимо зло. Шта им каже Христос на нападе? Не требају здрави лекара, него болесни. Болестан човек може бити телесно здрав али духовно болестан. Међутим, сви смо ми на неки начин духовно болесни. Зашто? Зато што нисмо без греха. Зато што свако грех чини и тебе и мене духовно болесним. Но, не видимо то, од себе не видимо. Не видимо себе од свог ега, не видимо себе од свога ја. Када је Господ рекао да здравима не треба лекар, овим речима Христос хоће да покаже своје човекољубље. Не општити са грешницима то је недостојноБога, Господа нашег Исуса Христа, то је несагласно његовом човекољубљу. Још и то исправљати, такве људе јесте дело које не заслужује никакав прекор већ напротив- изазива једно дубље осећање. Изазива једну већу пажњу и вече достојанство. Христос овим што је рекао фарисејима, такође хоће да каже да је његов наук, а Његов је наук да је грех главна болест човековог бића! И да од те болести пате сви људи. Зашто? Па зато, драга браћо и сестре, што нем ачовек абез греха. И ако нас пита неко- јеси ли грешан? Ми одговарамо- нисам. Нисам никога убио, нисам украо и наведемо још нешто мислећи да је све у томе. Има физичког убиства, али има и духовног. Ово друго је много теже и опасније , него оно прво. Дакле овим речима опет Господ Христос мудро укорева фарисеје који самообмањљиво сматрају себе за велике праведнике, којима нису потребни никакви лекови од греха. Зато човек нема потребу да се исправља, нема потребу да се поправља, нема потребу да послуша. Него што би рекао наш народ- тера по своме. Узео је свој пут и иде тим путем, а не види да иде у странпутицу, јер га тај његов путне води ка Богу, не води га ка спасењу, не води га ка Царству небеском, него га води у пропаст, у вечну муку. Онај човек који себе сматра праведним, па и духовно здравим, такав човек не зна уствари какав пакао носи у себи. Чим мислимо ја сам нешто, ти уствари ниси ништа. Ни ти, ни ја нисмо ништа без Бога. Дакле, на земљи нема човека духовно потпуно здравог, тј. духовно потпуно безгрешног. Не може човек живети ниједног дана, а да се не огреши. Зато нам управо треба покајање. Христос је једини лекар душе и тела и Он хоће да излечи сваког човека, без обзира ко је тај човек. Зато се Христос дружи са грешницима. Нисам дошао ради праведника, већ ради грешника. Ето милости Божје! Но, потребно је да човек стави прст на чело, па да сагледа и каже слаб сам, грешан, признајем. Кад признаш да изазовеш у себи покајање, јер ће те то покајање одвести у спасење. Ми када се разболимо идемо код доктора. Доктор, који зна телесне болести, преписује нам лекове. Ми узимамо лекове онако како нам је преписао. Узимамо у одређеној дози и у одређено време. Онда тај лек има утицаја на оздрављење. Ако лек узимамо у невреме, ако лек узимамо у произвољној дози, то може довести до погоршања болести. Зато Свети Јован Златоусти каже- лек је лек само онда када се узима по одређеној терапији и у одређено време. Ако не узмемо у складу са преписаном терапијом, онда он може постати отров. Тако је са телесном болешћу, имамо лекове. Истовремено, имамо лекове и за духовне болести, имамо лекове за душу, као и за болестан ум човеков, за болесно срце човеково које је главни орган нашег тела али и главни орган телесног битисања. То су Божји лекови и те лекове налазимо само у Цркви, јер се Црквом спасавамо. Зато је потребно да питамо Цркву- који лек да узмем да духовно оздравим? Ми не знамо који је лек потребно да узмемо да духовно оздравимо. Зато су апостоли говорили- не знамо Господе да се молимо, научи нас д асе молимо. Без благодати Божје, без помоћи Божје ми не знамо ни да се молимо. Бар ја за себе тако мислим, драга браћо и сестре. Господ када је рекао нисам дошао да зовем праведнике на покајање него грешнике, Он каже да није дошао да зове управо те људе- фарисеје, садукеје, они нису себе сматрали грешнима, већ праведнима. Колико од нас има људи, који себе сматрају праведним? Многи од нас кажу- нисам ја баш праведан, али у суштини мисли да јесте. У дубини душе мисли да је праведан, мисли да је чист. Понављам, кад год учинимо неки грех а не покајемо се, ми смо се већ упрљали. Христос је браћо и сестре дошао да позове грешнике да би управо њих призвао покајању. Рекох, покајање је спасење. Свети оцинас уче да је крштење наше друго рођење, а покајање наше прво васрсење. Покајати се, значи васкрснути. Није лако покајати се, али кадда човек то жели, кад асе моли, када уложи труда, кад уложи поста, кад уложи бдења, кад уложи љубав и смирења, њему Господ помогне да се очисти. Нека би Господ помогао да и ови дани Васкршњег поста буду нам благословени дани. Пост је благослов ако се пости онако како нас Господ учи кроз Јеванђеље. Онако како нас учи Црква и Свети оци, такав је пост нама благословен. Ево ми се управо налазимо на половини Васкршњег поста. Црква ће изнети Ксрт Христов, да га целивамо, д ага замолимо да када целивамо Крст да задобијемо силу духовну од Крста. Крст је моћ, Крст је сила, Крст је слава, Крст је победа! Да добијемо ту моћ, да овај други део поста проведемо у миру и покајању. Нека нам Господ помогне да у овом посту задобијемо мало више молитве. То нам је потребно, јер идемо у сусрет ономе који је најсветији. Идемо у сусрет највећем догађају у историји- Васкрсењу Христовом. Пост је управо путовање, како Свети оци кажу. Нека нам, Господ помогне да будемо на том путу покајња и ако смо на путу покајања ми ћемо битина путу спасења. Господ нека вас благослови свако добро нека вам дарује!”, закључио је владика Јован.
Беседа њ. преосвештенства епископа шумдијског г. Јована
БОЖИЋ 2023.
"БЕДЕМИ ЋИРИЛИЦЕ"
Са благословом Његовог Преосвештенства владике шумадијског Господина Јована у храму Благовести Пресвете Богородице изводила се представа “Бедеми Ћирилице”. Тема је била живот и рад свете браће Ћирила и Методија, њихов живот и њихове заслуге за ширење хришћанства на нашим просторима.
НА ПРАЗНИК СВЕТЕ ТРОЈИЦЕ ХРАМ БЛАГОВЕСТИ У ПОСЕТИ МАНАСТИРУ ГОРЊАК
ВАСКРШЊА ЛИТУРГИЈА 2022.
На поноћној Васкршњој Литургији одслужени су полуноћница и Васкршње јутрење, да би након полуноћнице свештеници и присутни верни народ вршили литију (три пута) око храма у част мироносицама које су помазале тело Христово. Након литије и тропара, приступило се уласку у храм који симболизује улазак у отворен гроб Христов.
Тропари пред вратима храма
Свечаној Васкршњој Литургији присуствовао је велики број верника који су се причестили на крају Литургије и тако након седмонедељног поста дочекали најрадоснији хришћански празник.
ЛИТУРГИЈА ПРЕЂЕОСВЕЋЕНИХ ДАРОВА
Сваке среде и петка у току Васкршњег поста служи се Света “Литургија Пређеосвећених дарова”, позната још и као “Литургија Четрдесетнице”
У току “Литургије Велике Четрдесетнице” приносе се Свети дарови који су освећени на претходној литургији. Ови Свети дарови приносе се како бисмо имали прилику да се њима причестимо и осветимо.